Ben je na een vrijblijvende rondleiding enthousiast of al bekend met de werkwijze en kies je voor Villa kakelbont, dan kun je je kind inschrijven.
Het inschrijfformulier krijgt u mee of kunnen we u mailen tegen de tijd dat uw kind start plannen we een intake.
Een kind moet wennen aan een nieuwe omgeving, aan de pedagogisch medewerkers en aan het gemis van de vertrouwde ouders. Nadat een rondleiding en een oriënterend gesprek heeft plaatsgevonden, krijgen ouders een inschrijfformulier. Als tot plaatsing wordt besloten zal tijdens de wenochtend een intakegesprek plaatsvinden. De groepshulp assisteert tijdens de intake de pedagogisch medewerker op de groep.
Het intakegesprek bedient meerdere doelen:
Informeren van ouders over de opvang
Verkrijgen van meer inzicht in en een beeld van het kind
Verkrijgen van meer inzicht in en een beeld van de thuissituatie
Opbouwen van een goede relatie met de ouders
Bespreken wenschema van het geplaatste kind.
Tijdens het intakegesprek komen allerlei praktische zaken aan bod, maar is het ook van belang dat er een basis van vertrouwen gelegd wordt tussen de ouder en de pedagogisch medewerker. De ouders zijn de belangrijkste opvoeders van het kind, zij kennen immers hun kind als geen ander. Daarom is voor ons een goede verstandhouding en afstemming met de ouders van groot belang. Het is belangrijk dat ouders weten dat hun kind goed verzorgd op het kinderdagverblijf achter blijft, zodat ze met een goed gevoel kunnen gaan werken. Om zeker te weten dat alle onderwerpen aan bod komen, is de handleiding intakegesprekken ontwikkeld.
De ouders ontvangen bij de intake de volgende documenten:
Infoboekje van Villa kakelbont (op de website)
Gegevens van de locatie
Huisregels van de locatie
Klachtenreglement (op de website)
De mentor is verantwoordelijk voor het uitvoeren van het kennismakings-/intakegesprek.